Friday, February 1, 2013

Senyum itu indah



Senyum itu dari hati jatuh ke hati. Junjungan besar kita iaitu Rasullah SAW  yang sentiasa senyum dan senyuman baginda itu adalah satu sunnah . Pasti kita akan memperolehi pahala apabila melakukan senyuman itu dengan ikhlas.  Selain itu, senyuman juga menzahirkan kita sebagai  umat yang  mesra , lembut, berdedikasi dan beradab. Orang yang berada di sekeliling kita mudah juga untuk mendekati kita jika kita tidak jauh dari memberikan senyuman yang ikhlas pada mereka. Apabila kita tidak memberikan senyuman dan sentiasa menunjukkan reaksi muka yang masam atau berkerut dahi pasti susah untuk mendapatkan kawan atau sukar di dekati oleh orang sekeliling.
Dari Jabir bin Abdullah r.a katanya:”Rasulullah SAW bersabda “Tiap-tiap perkara yang makruf menjadi sedekah. Antara perkara yang makruf itu ialah hendaklah engkau (semasa) bertemu dengan saudaramu (sesama anak Adam) biarlah dengan muka yang manis dan (kalau ada yang meminta air) hendaklah engkau tuangkan timbamu ke dalam bekas air yang dibawanya.”
(Riwayat Ahmad)
Senyuman Rasulullah s.a.w banyak menjayakan misi dakwah. Senyuman adalah ciptaan indah Allah SWT. Malah senyuman juga adalah kuntuman indah yan sentiasa dipersembahkan Rasulullah s.a.w. Manusia sempurna yang patut diteladani segala sifat, sikap dan tingkah lakunya
Dari Abu Zar r.a :- Rasulullah s.a.w bersabda : “Senyum kepada saudara (muslim)mu adalah sedekah, menyeru kepada ma’ruf dan melarang dari mungkar adalah sedekah, menunjukkan jalan kepada seseorang yang tersesat jalan adalah sedekah, menolong seorang yang penglihatannya kabur adalah sedekah, menyinkirkan batu-batu, duri-duri dan tulang (dari jalan) adalah sedekah dan menuangkan air dari timbamu kepada timba saudaramu adalah sedekah”. [Riwayat At-Tirmizi]
Tidak semestinya seorang Muslim membiarkan satu hari pun berlalu tanpa dirinya terlibat dalam kegiatan bersedekah. Jika kita punya wawasan sempit mengenai pengertian bersedekah, tentulah hal itu menjadi mustahil. Di antara keistimewaan sedekah adalah menolak bala (musibah).
Dari Sayyid Ali Ar-Ridha, dari Sayyid Ja’far Ash-Shadiq, dari Sayyid Ali Zainal Abidin, dari Ali bin Abi Thalib Radiyallahu Anhum, bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Sedekah itu dapat menghindarkan diri dari kematian yang tidak baik, menjaga diri dari tujuh puluh macam bencana.”
Justeru itu, berikan senyuman dengan orang yang berada disekeliling anda sekarang kerana senyuman itu adalah penyeri kehidupan dan seri kehidupan itulah yang mengeratkan  ukhwah kita .

No comments:

Post a Comment